КОНСПЕКТИ УРОКІВ З РІЗНИХ ПРЕДМЕТІВ

Замовте книгу(Складіть заявку) - ви можете замовити книгу з інтернет магазину Yakaboo DESIGN BY VITALIY SAMILYK


Личная информация
-
Дополнительная информация

Віталій Самілик

Создайте свою визитку



 
..................................................................

Поурочні плани з української мови(конспекти-уроків)


Конспекти уроків із української мови для 5 го класу  «Лексикологія»


УРОК №87. Тема: Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником. Однозначні і багатозначні слова (повторення).

Мета: дати учням поняття про лексикологію як науку, опрацювати відомості про лексичне значення слова, засвоїти поняття про однозначні і багатозначні слова, виробити вміння розрізняти їх, формувати навички практичного вживання в мові однозначних і багатозначних слів; удосконалити вміння користуватися тлумачним словником, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; розвивати усне та писемне мовлення, образне мислення, естетичну сферу,  пам?ять,  культуру мовлення, орфографічну пильність і грамотність; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: тлумачний словник, кросворд, підручник, таблиця «Однозначні і багатозначні слова», «сонечка», роздавальний матеріал, уявний мікрофон.

Література: 1 Кузьміна О. Інноваційні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів 5-6 класів на уроках мови // Українська мова і література в школі, 2005. №6.- С.3-7.

2.  Манян  Л.В. Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова: Все для вчителя. – К.: 2?2008

3. Рідна мова: Підручник для 5 – го класу / С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова. – К.: Грамота, 2005

4. Тихоша В.І. Система роботи над збагаченням мовлення учнів 5-9 класів власне українською лексикою та фразеологією :. – Херсон, 1995. – С. 103-106.

5. Шабельник  Т.М.   Рідна мова. 5 клас: Плани – конспекти уроків. –Харків: Веста: Видавництво «Ранок»  2007. – с. 247-253

--------------------------- Хід  уроку------------------------------------

1.Актуалізація опорних знань учнів (2хв)

Проблемне завдання

Прослухайте текст, визначте його тему та головну думку, доберіть до нього заголовок. Яка роль слова у житті людини? Чи може людина прожити без слів?

Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюються у слові. Слово – наше  найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що недоступне було безпосередньому сприйманню. У цьому дивовижному дзеркалі відображаються всі «айсберги» світу. У слові постають перед нашим зором сторінки давньої історії і здобутки майбутнього. Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки і Африки, льодові пустелі Арктики,глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші частинки всесвіту.                               (І.Вихованець)

2. Повідомлення теми та мети уроку (1хв)

Сьогодні на уроці ми будемо з вами говорити про слова та їх лексичне значення ; однозначні та багатозначні слова, а також навчимось працювати з тлумачним словником української мови.. Метою нашого уроку буде засвоїти вищезгадані поняття, навчитись визначати лексичне значення слів, користуватись різними прийомами тлумачення лексичного значення.

 

3. Мотивація навчальної діяльності школярів (2хв)

Опитування «Закінчіть речення».

« Я очікую від вивчення лексикології…»

( Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

 

4.Опрацювання нового матеріалу (28 хв)

Кожній  людині слід дбати про засвоєння якнайбільшої  кількості слів. Багатство,точність ,влучність і образність  мови будь-якої  людини залежить перед усім від кількості слів, якими вона володіє. Тому кожному учневі слід розширювати, поповнювати свій лексичний запас новими словами, добре розуміти, усвідомлювати точне значення відомих і щойно вивчених слів. Усі слова, які вживаються в мові, становлять її лексику. Наука, що займається вивченням значень слів, їх уживання, словникового складу мови з погляду походження слів називається лексикологією.

а) Робота за підручником.

-- Опрацювання теоретичного матеріалу, с153.

-- Виконання вправи 357.

б) Ознайомлення зі змістом, будовою та призначенням тлумачного словника.

Незчисленна ми родина,

В нас на всіх – одна хатина,

Але в ній і мир і лад,

І сусід сусіду рад.

Ну, а хто із нас щось значить –

Кожен сам вам розтлумачить.

-          Відгадайте, що це значить. (Тлумачний словник)

Кожне слово щось означає, тобто має лексичне значення, але ми не завжди можемо його пояснити. І тоді на допомогу приходять тлумачні словники. У 11-томному Словнику української мови, виданому в 1970-1980рр., з?ясовано значення 134тис.слів.

в) Робота з тлумачним словником.

Поясніть лексичне значення поданих слів, скориставшись  тлумачним словником –вправа 356 (усно)

г) Гра «Хто швидше».

Завдання: визначити слово за його лексичним значенням.

10 Український народний співець, що супроводжує свій спів грою на кобзі. (Кобзар.) 2) Будівля, де відбувається богослужіння, релігійні обряди. (Церква, храм, собор,) 3) Витончений в рухах.(Граціозний.) 4) Спеціаліст,який фарбує будови, а також той, хто займається живописом; художник. (Маляр.) 5) Присвячена певній темі частина книжки, статі тощо. (Розділ.)

д) Коментоване письмо.

Завдання: записати текст під диктовку, пояснити лексичне значення виділених слів.

За допомогою слова ми проникаємо в думи і почуття, які хвилювати людей за тисячоліття до нас. Також можемо звернутися до далеких нащадків і передавати їм у слові найсокровенніше. Слово-найвірніший посланець з минулого в сьогодення в прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це схованка мудрості і невмирущості народу.

 

е) Спостереження над мовним матеріалом.

- Прочитайте речення, скажіть, скільки значень має слово бідний. Поясніть, які це значення. Як таке слово можна назвати?

Чоловік був такий бідний, що окрім води та черствого хліба вже давно нічого не їв. На ньому був бідний одяг. Це була місцевість із дуже бідною рослинністю. У Олега, на великий подив, бідна фантазія. Бідний котик! У нього пошкоджена лапка.                                              -----------Опрацювання теоретичного матеріалу – с.155.

є) Розподільний диктант

Завдання: записати в першу колонку однозначні слова, а в другу – багатозначні.

Горобець, рукав. Гострий, світлий, айсберг, крило, довгий, багатий, похмурий, золотий, земля, іти, диктант, весело, трактор, м?який, суфікс, абетка, ванна, сонце, летіти.

 

5.Закріплення вивченого матеріалу. (8 хв)

Вправи на вироблення умінь пояснювати лексичне значення слів і працювати з тлумачним словником.                                                                                                                                                                     Учні набирають бали поступово, в ході виконання завдань. Щоб краще підрахувати набрані бали, діти за роботу отримують сонечка: 1 сонечко              – 1 бал.

 

Мовна гра «Відшукай слово»

Пропоную «знайти» слова й пояснити їх лексичне значення:                                                                                     •у лісі (учні пригадують і записують «лісові» слова) – робота оцінюється в 2 бали.

• за своїм вікном – 3 бали.

• у казанку – 3 бали.

• які можуть «потрапити» в кишеню – 4 бали.

Робота за таблицею. Роздати кожному учневі.

Наведену нижче таблицю заповнити власними прикладами. Робота оцінюється 3 балами.

Однозначні слова

Багатозначні слова

1.

1.

2.

2.

3.

3.

 

6. Підбиття підсумків уроку (3 хв)

Опитування «Закінчіть речення».

«Найцікавішим на уроці було…»

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон»)

Виставлення оцінок.

7.  Домашнє завдання (1 хв)

Підручник,п 49,50,вправа 362 або скласти ребуси, кросворди,мовні загадки до теми «Лексика»

 

УРОК №88 Тема: Уживання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Лексична помилка (практично). Ознайомлення з перекладним словником.

Мета уроку:    дати поняття про полісемію, пряме й переносне значення багатозначних слів; формувати вміння розрізняти пряме й переносне значення слова, вживати слова в прямому й переносному значеннях у художньому мовленні;  помічати й виправляти лексичні помилки;  розвивати  увагу, логічне мислення та кмітливість,  культуру усного й писемного мовлення , збагачувати,  уточнювати й активізувати лексичний запас учнів.

Тип уроку:    урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник, словники (українсько – німецький і німецько – український, тлумачний),

 

Література: 1 Кузьміна О. Інноваційні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів 5-6 класів на уроках мови // Українська мова і література в школі, 2005. №6.- С.3-7.

2. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. Посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко/ За ред.. О. І. Пометун. - К.

3. Рідна мова: Підручник для 5 – го класу / С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова. – К.: Грамота, 2005

4. Тихоша В.І. Система роботи над збагаченням мовлення учнів 5-9 класів власне українською лексикою та фразеологією :. – Херсон, 1995. – С. 103-106.

5. Шабельник  Т.М.   Рідна мова. 5 клас: Плани – конспекти уроків. –Харків: Веста: Видавництво «Ранок»  2007. – с. 247-253

 

----------------------------------------   Хід уроку ------------------------------------

  1. 1. Актуалізація опорних знань учнів (3хв)

- Перевірка домашнього завдання.

- Бесіда за питаннями.

? Як поділяються слова за лексичним значенням?                                                                                                ? Як можна дізнатися про те, однозначне слово чи багатозначне?                                                                         ? Що таке багатозначність і чому вона можлива?                                                                                                      ? Навіщо нам потрібні ці знання, де ми їх можемо застосувати на практиці?

  1. 2. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання. (2 хв)

«Хвилинка – веселинка»

- Прочитайте усмішку. Поясніть Дмитрикові його помилку.

- Тату, чому не їздить мій потяг? – питає  Дмитрик.

- Батарейки сіли. Вранці купимо нові.

Хлопчик зітхнув.

- Це  дуже довго. Нехай краще повстають ті, що сидять.

- Чим, на вашу думку, ми будемо займатися на цьому уроці ?

3. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення. (15 хв)

- Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Самостійні частини мови можуть вживатися у прямому  та переносному значенні . Слово, вжите в прямому значенні, означає звичайну назву предмета, дій чи ознаки. Слово вжите в переносному значенні, образно характеризує предмет, дію чи ознаку за схожістю. Це дає змогу точніше й зриміше описати  певне явище. Здебільшого пряме значення є також первинним ,тобто таким, яке виникло разом  зі словом. Наприклад, пряме і первинне значення іменника блискавка, утворено від дієслова блискати, -  зизгазоподібна електрична іскра-наслідок розряду атмосферної електрики в повітрі, що буває під час грози. Переносні значення слів є завжди вторинними.   У даному разі «блискавка» на основі подібності за швидкістю проходження явища, його динамічністю розвинулися ще такі значення:                                                                                                                                                                                      1.Телеграма, що передається негайно.                                                                                                                             2. Особлива механічна застібка. Під час пояснення лексичних значень учитель використовує малюнки.

-                      Порівняйте в наведених висловах, виділені слова, вжиті в прямому і переносному значенні. На що вказують слова, вжиті в переносному значенні?

Крила птаха і на крилах думки.   Теплий  день і тепле слово.

Робота з підручником.

Усне виконання вправи 363.

Опрацювання теоретичного  матеріалу (с. 155, пряме й переносне значення слова).

Опрацювати таблиці  « Пряме і переносне значення слова»:

ПРЯМЕ І ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА

Пряме значення

Переносне значення

Дитина біжить.

Солодкий цукор.

Відкрий воду.

Куди біжить дорога?             (Є . Гуцало).

Солодкий вітер віє із Дніпра.    (Д. Павличко).

Відкрий для себе Україну,  ти ж бо не знаєш  всю її.

(Г.Бідняк).

 

4. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок. (20хв)

 Робота з підручником.

Виконання вправ 364, 365

 Диктант з коментуванням.

Визначити слова, вжиті у переносному значені.

I.Коли Одарка гнівалася , сперечалася, слова її здавалися жалкими, як кропива , і кололися, мов їжаки. Зате перегнівавшись, Одарка перероджувалася. Слова її щебетали соловейки на калинових губах ,пурхали по всій хаті, витьохкували та виспівували.(За Є.Гуцалом)

II.1. Тиша та спокій гостювали в хаті. (М.Коцюбинський).2. Стіл Марічка накриває ,до вечері  кличе. І ні в кого не буває кислого обличчя.(В. Дворецька). 3. Є ще люди сонні, наче мухи, а глухі до слова-це найгірш.(Д. Білоус).

 Відгадати загадки. Що покладено в основу кожної-багатозначність слова чи уживання слова в переносному значенні?

1.Що найперше кидають у горщик, як варять у ньому їсти?(Погляд, щоб переконатися, що посудина чиста).2.З якого полотна не можна пошити сорочки?   (Залізничного)  3.  Коли півень несеться?  (Коли його несуть на стіл у тарілці).

Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.

Пояснення вчителя.

Лексичні помилки  це помилки у слововживанні,які полягають у неправильному виборі слова, недоречному вживанні просторічних слів ( відик,велик), слів у невластивому їм значенні:  вірна(замість правильна) відповідь;відіграє(замість має) значення. До лексичних помилок належать  уживання росіянізм: остановка (замістьзупинка),больниця (замість  лікарня), столова, дєвушка ;а також жаргонізми  ( кльовий, бакси,  прикид).

? Росіянізм (русизм) – слово, зворот, запозичені з російської мови.

Суржик – 1. Суміш зерна пшениці й жита, жита й ячменю, ячменю й вівса і т.ін.; борошно з такої суміші. 2. перен. Елементи двох або кількох мов, об?єднані штучно, без додержання норм літературної мови.

Розподільний диктант.

Завдання: згрупувати і записати словосполучення: у перший стовпчик - слова у прямому значенні; у другий - у переносному.

Шепотів вітер, золотий характер, йде людина, іде дощ, тепла каструля, тепле слово, теплі думки, срібна монета, крапля дощу, срібна роса, крапля надії, пливе човен, пливе хмарка.

Творча робота.

Завдання І : зі словами гострий та голова скласти максимальну кількість словосполучень, щоб слово вживалося в переносному значенні.

( Гостре слово, гострий язик, гострий ніс, гострий нюх, гострий розум, борщ, біль, апендицит, поєдинок(9); сто голів худоби, розумна голова, голова зборів, Голова Верховної Ради України, йти в голові колони, голова соняшника, голова сиру (6) ).

Завдання ІІ:

-                       Уявіть собі, що ви художники слова і потрапили:

І група – на величезне поле, де дозріває пшениця;

ІІ група – у гай навесні (на світанку).

-                      Доберіть словосполучення, які передають ваші враження від побаченого і почутого. Запишіть їх у зошит, дайте назву побаченій картині.

-                      Чи могли б ви це зробити без слів у переносному значенні?

-                      Зробіть висновок про роль переносних значень слів у мові.

Заключне слово вчителя.                                                                                                                                                      Слова з переносним значенням найчастіше вживаються у художній літературі. Вони збагачують нашу мову, роблять її емоційною та образнішою. Переносне вживання слів функціонує  в мові у вигляді метафори, метонімії, синекдохи.

5. Підбиття підсумків уроку (3хв)

Заключна бесіда.

-                      Що нового ви дізналися на уроці?

-                      Де можна застосувати ці знання?

Виставлення оцінок.

6. Домашнє завдання (2хв)

Підручник  п.50, вправа 367

Інші матеріали:




Сайт создан в системе uCoz