Ќародна педагог≥ка ѕлан. 1.‘орм≥рован≥е концепц≥њ народноњ педагог≥ки та њњ характерн≥ особливост≥. p> 2.ѕослов≥ци та приказки - народн≥ педагог≥чн≥ м≥н≥атюри. 1. —утн≥сть, прийоми ≥ методи вихованн¤. P> 2. “рудове вихованн¤ - серцевина народноњ педагог≥ки. P> 3. –озумове ≥ ф≥зичне вихованн¤. ¬веденн¤. P> Ќародна педагог≥ка - складова ≥ нев≥д'Їмна частина загальноњ духовноњкультури народу. —лова великого рос≥йського педагога . ƒ. ”шинського про те,що Ђвихованн¤ ≥снуЇ в рос≥йському народ≥ ст≥льки в≥к≥в, ск≥льки≥снуЇ сам народ ї, ц≥лком в≥днос¤тьс¤ до вс≥х ≥нших народ≥в. –азом зтим вони припускають, що народна педагог≥ка виникла в глибок≥йстаровини, що вона ≥сторично передувала науковоњ педагог≥ки ≥ впливалана њњ ранн≥ форми. јнал≥з ≥стор≥њ стародавньоњ педагог≥чноњ думки народ≥в ƒосл≥дники давньоруськоњ педагог≥чноњ думки переконливо показаливзаЇмовплив ≥ взаЇмообумовлен≥сть оф≥ц≥йноњ та народноњ педагог≥ки,¤к≥ доповнюють ≥ збагачують один одного. якщо в оф≥ц≥йн≥й педагог≥кизавжди в≥дчувавс¤ вплив церкви ≥ ≥деолог≥њ пануючих клас≥в, тонародна педагог≥ка, хоти ≥ певною м≥рою п≥ддавалас¤ цим впливам, уц≥лому виражала думи ≥ спод≥ванн¤ народу, його у¤вленн¤ ≥ вихованн≥ ≥навчанн≥ молодого покол≥нн¤. јналог≥чну картину наступност≥ миспостер≥гаЇмо ≥ в ≥стор≥њ педагог≥чноњ думки народ≥в —ередньоњ јз≥њ та јнал≥з спадщини ≤бн —ини (јв≥ценни), Ѕ≥рун≥, ƒжам≥, ’орезм≥, ÷≥ вчен≥ висловлювали ≥дењ гуман≥зму, наголошували на необх≥дност≥ прищепленн¤молодому покол≥нню високих моральних ¤костей, вихованн¤ њх у дус≥ любов≥до прац≥, поваги до старших, дружби та товариства, правдивост≥ тачесност≥. ѕрогресивн≥ демократичн≥ ≥дењ великих учених ≥ поет≥вперегукуютьс¤ за формою ≥ зм≥стом з ≥де¤ми народноњ мудрост≥, тому вониробили великий вплив на формуванн¤ педагог≥чноњ культури народ≥в Ќародна мудр≥сть про вихованн¤ Ї вираженн¤м багатов≥ковоњпедагог≥чноњ культури ≥ досв≥ду с≥мейного вихованн¤ народу. p> ” складних взаЇминах з оф≥ц≥йною педагог≥чноњ доктриноюнародне принцип пробивало соб≥ дорогу, висловлюючи думки ≥ спод≥ванн¤ народу пронавчанн≥ та вихованн≥ д≥тей - найдорожчого свого надбанн¤. p> Ќа шл¤хах ≥сторичного розвитку народ подолав в≥дстал≥сть помилковиху¤влень ≥ пон¤ть про вихованн¤. ќснови народних погл¤д≥в навихованн¤ ≥ навчанн¤ пов'¤зан≥ своњм походженн¤м не рел≥г≥њ, не маг≥њ, необр¤ду, а трудовий виробничоњ д≥¤льност≥ ≥ життЇв≥й практиц≥самого народу. p> якщо зробити пор≥вн¤льний анал≥з творчост≥ великих мислител≥в ≥народного погл¤ду на вихованн¤, то можна побачити повне њх Їдн≥сть,переважно у вигл¤д≥ легко запам'¤товуютьс¤ афоризм≥в. ќбразне слово,виконуючи, з одного боку, образотворчому-виразну, з ≥ншого --≥нформац≥йно-комун≥кативну функц≥ю, служила певною м≥рою зв'¤зуючою ланкою м≥ж повчанн¤ми мислител≥в ≥ найбагатшими афоризмами народу. p> Ќародна педагог≥ка - сукупне педагог≥чне знанн¤ ≥ виховний досв≥д народу. ‘ормуванн¤ концепц≥њ p> Ќародна педагог≥ка та њњ характерн≥ особливост≥. P> ≤стор≥ограф≥¤ наукових досл≥джень проблем народноњ педагог≥кисв≥дчать, що вивченн¤ народного досв≥ду вихованн¤ ¤к соц≥ально -≥сторичного феномена на вс≥х етапах ≥сторичного розвитку входило в колонаукових ≥нтерес≥в педагог≥в минулого ≥ сьогоденн¤. p> ¬еликий чеський педагог я.ј. оменський обгрунтував ≥дею Ђматеринськоњшколи ї, спираючись саме на досв≥д с≥мейного вихованн¤. «наменитийшвейцарський педагог √. ѕесталоцц≥ свою Ђ нигу дл¤ матер≥вї створив, узагальнившидосв≥д швейцарськоњ народноњ педагог≥ки. ¬≥н був переконаний, що природосообразновихованн¤, розпочате в с≥м'њ, маЇ тривати пот≥м у школ≥. ¬еликийрос≥йський педагог .ƒ. ”шинський високо оц≥нював виховний потенц≥алнародноњ педагог≥ки. Ђ¬ихованн¤, створене самим народом ≥ засноване нанародних засадах, - писав в≥н, - маЇ ту виховну силу, ¤коњ немаЇ внайкращих системах, заснованих на абстрактних ≥де¤х ... ї¬≥н глибоко в≥рив упринцип Ђнарод без народност≥ - т≥ло без душ≥ї ≥, спираючись на цей принцип,обгрунтував ≥дею народност≥. ƒобре знаючи народн≥ звичањ, обр¤ди, традиц≥њ,в≥н прийшов до висновку, що Ђмудр≥сть предк≥в - дзеркало дл¤ нащадк≥вї, ≥ томуратував за народний вихованн¤, тому що воно Ї живим вз≥рцем у процес≥народного розвитку. p> ѕринцип народност≥ вихованн¤ зд≥йснюЇтьс¤ в ранньому дитинств≥, впроцес≥ оволод≥нн¤ р≥дною украњнською мовою. Ќ. . рупська велике значенн¤ надаваларозвитку мовленн¤ д≥тей у с≥м'њ, особливо в процес≥ сп≥лкуванн¤ матер≥ з дитиною,вона звертала увагу на те, що Ђматеринська мова служить йому знар¤дд¤мвираженн¤ себе, своњх думок, своњх настроњв ї. p> ј.—. ћакаренка на власному багатор≥чному досв≥д≥ народного вчител¤переконавс¤, що педагог≥ка народжуЇтьс¤ в живих рухах людей, в традиц≥¤х ≥реакц≥¤х реального колективу. ¬≥н п≥дкреслював, що Ђс≥мейна, трудовап≥дготовка маЇ найважлив≥ше значенн¤ дл¤ майбутньоњ квал≥ф≥кац≥њ людини ї. p> ¬.ј. —ухомлинський п≥дкреслював необх≥дн≥сть ≥ важлив≥сть вивченн¤моральних ≥дей ≥ випливають з них педагог≥чних погл¤д≥в народу. ¬≥нвважав, що, незважаючи на багатство ≥ величезне практичне значенн¤народноњ педагог≥ки, вона належним чином не вивчаЇтьс¤, глибок≥ досл≥дженн¤з цих проблем не провод¤тьс¤. p> Ђѕро народноњ педагог≥ки н≥хто дос≥ серйозно на думав, ≥ по -ќчевидно, це принесло багато лиха педагог≥ки, - писав в≥н. p> - я впевнений, що народна педагог≥ка - це осередок духовного житт¤народу. ” народн≥й педагог≥ц≥ розкриваютьс¤ особливост≥ нац≥ональногохарактеру, обличч¤ народу! ’арактер народу, обличч¤ народу, його думки ≥ спод≥ванн¤,моральн≥ ≥деали особливо ¤скраво ви¤вл¤ютьс¤ в створених ним казках,билинах, легендах, епосах, приказках та присл≥в'¤х. p> ” середин≥ XIX стол≥тт¤ р¤д вчених, педагог≥в ≥ мислител≥в стализвертатис¤ до проблем народноњ педагог≥ки. ” 1861 роц≥ ¬.≤. ¬одовозовнаписав статтю про книги, виданих дл¤ народного читанн¤, назвавши њњ Ђ–уськанародна педагог≥ка ї. ” 1890 роц≥ вперше в б≥льш широкому аспект≥ ƒ. Ќародна педагог≥ка т≥сно пов'¤зана з етнограф≥Їю ≥ мовознавством. ” рад¤нський пер≥од одним з перших до проблем народноњ педагог≥кизвернувс¤ в≥домих етнограф ≥ педагог √.—. ¬иноградов, що дав описсутност≥ цього ¤вища ¤к складовоњ частини педагог≥чноњ культури народу,стверджував право ≥снуванн¤ терм≥ну ≥ пон¤тт¤ Ђнародна педагог≥каї. ѕитанн¤ народноњ педагог≥ки були предмет≥в досл≥дженн¤ р¤ду вчених: ¬иход¤чи з досл≥джень цих вчених, ми прийшли до висновку, що об'Їктом≥ предметом народноњ педагог≥ки Ї процес вихованн¤ ≥ процеснавчанн¤, а головним елементом народноњ педагог≥ки Ї сукупн≥стьемп≥ричних знань, в≥домостей, накопичених народом про людину ≥ йоговихованн≥, ≥ практична д≥¤льн≥сть труд¤щих з вихованн¤ молодогопокол≥нн¤. p> Ќародна педагог≥ка, будучи попередником науковоњ педагог≥ки, вгносеолог≥чному, ≥сторичному, лог≥чному, структурному в≥дношенн≥ маЇде¤к≥ своЇр≥дн≥ ≥ характерн≥ особливост≥. јнал≥зуючи зм≥сту ≥форми пам'¤ток народноњ педагог≥ки, можна вид≥лити њњ в≥дм≥тн≥риси. p> Ќародна педагог≥ка ≥сторично склалас¤ в глибоку давнину. ¬она≥снуЇ ст≥льки часу, ск≥льки ≥снуЇ сам народ. ¬ епохусередньоаз≥атськоњ античност≥ (III стол≥тт¤ н.е.) вже були в≥дом≥ зразкихудожньоњ народноњ творчост≥. ћистецтво слова, що народилос¤ вглибокоњ давнини, перш за все вт≥лилос¤ в художньому народномутворчост≥ - в казках, легендах, епос≥, приказках, присл≥в'¤х та ≥ншихпам'¤тках народноњ педагог≥ки. p> ¬еликим педагогом р≥зних час≥в ≥ народ≥в у своњх творахрозвивали ≥дењ народност≥, природосообразно вихованн¤, широковикористовували приклади з народноњ педагог≥ки ¤к вираженн¤ народноњмудрост≥. p> ќск≥льки в основ≥ народноњ педагог≥ки лежать емп≥ричн≥ знанн¤,вона пор¤д з практично достов≥рними ц≥нними, корисними знанн¤ми,в≥домост¤ми м≥стить перекручен≥, неточн≥, а часом п≥д впливом рел≥г≥њ тапан≥вноњ ≥деолог≥њ помилков≥ ≥ нав≥ть шк≥длив≥ ≥дењ. Ќаприклад, де¤к≥присл≥в'¤ та приказки виражають зневажливе ставленн¤ до ж≥нки,пок≥рн≥сть до про¤в≥в соц≥альноњ несправедливост≥, рекомендують застосовуватиф≥зичн≥ покаранн¤ в с≥м'њ ≥.т.д. p> як в≥домо, основою народноњ педагог≥ки Ї нањвно -реал≥стичний ≥ стих≥йно-матер≥ал≥стичний принцип народноњ ф≥лософ≥њ. ѕрисутн≥сть в пам'¤тках народноњ педагог≥ки елемент≥в атењзму --св≥доцтво стих≥йно-матер≥ал≥стичного погл¤ди народу. Ќарод висловлюваввкрай негативне ставленн¤ до служител≥в культу. Ќаприклад, Ђ’оч умулли чалма б≥ла, та нутро чорне ї. p> Ќарод мав своЇ у¤вленн¤ про роль середовища у вихованн≥, не в≥рив уфатальну спадков≥сть. Ћюди лог≥чно м≥ркували: Ђ≤ в≥д поганогонароджуЇтьс¤ хороший, ≥ в≥д хорошого народжуЇтьс¤ погана людина ї. p> Ќарод пильно спостер≥гав ≥ знав психолог≥чн≥ особливост≥ д≥тей: як ≥ ≥нш≥ твори фольклору, пам'¤тник≥в народноњ педагог≥кипритаманна також риса синкретизму. ” народн≥й педагог≥ц≥ ч≥тких ≥певних закон≥в, систематизованих знань, точних наукових терм≥н≥в. ¬елика сила переконливост≥, образност≥, конкретност≥,емоц≥йност≥ дос¤гаЇтьс¤ не т≥льки за допомогою еп≥тет≥в, г≥пербол,алегор≥й, риторичних запитань ≥ вигук≥в, а й ус≥х засоб≥в лексики,синтаксису, морфолог≥њ ≥ фонетики мови. ¬се це об'ЇднуЇтьс¤ засобамикомпозиц≥њ, ритм≥ки, а в п≥сенних жанрах - ≥ мелод≥њ. p> Ќаступна характерна риса народноњ педагог≥ки - це колективн≥стьњњ творчих основ. ўе ¬.√. ЅЇл≥нський писав, що Ђавтором рос≥йськоњнародноњ поез≥њ Ї сам рос≥йський народ, а не окрем≥ особи ї. ј.Ќ. ” пам'¤тках народноњ педагог≥ки нев≥дом≥ ≥мена њх творц≥в. ” колективному характер≥ народноњ творчост≥ безпосередньовиражаЇтьс¤ справжн¤ народн≥сть. —аме тому все багатство фольклору,тому числ≥ вс≥ народн≥ афоризми у вихованн≥, - це Ђколективнетворч≥сть всього народу, а не особисте мисленн¤ одн≥Їњ людини ї. p> (ј. ћ. √орький) p> Ќа творах лежить печать багатов≥ковоњ духовного житт¤ народу,тому що њх автор - народ. p> Ќародна педагог≥ка маЇ надзвичайно широку аудитор≥ю. Ќайб≥льш д≥Ївою рисою народноњ педагог≥ки Ї зв'¤зок зжитт¤м, з практикою навчанн¤ ≥ вихованн¤ молодого покол≥нн¤. Ќародноњпедагог≥ц≥ не було ≥ немаЇ необх≥дност≥ дбаЇ про зм≥цненн¤ зв'¤зку зжитт¤м, бо вона саме житт¤, не було необх≥дност≥ впроваджувати ≥ поширюватисвоњ дос¤гненн¤ серед мас, вона сама педагог≥ка мас, педагог≥каб≥льшост≥, педагог≥ка народу, створена народом - дл¤ народу. Ќе випадковов багатьох с≥м'¤х, куди ран≥ше не доходили нав≥ть ази науковоњ педагог≥ки,народ виховував своЇ молоде покол≥нн¤ в дус≥ працьовитост≥, високоњморальност≥ ≥ благородства. p> Ќародна педагог≥ка, ¤к ≥ вс≥ ≥нш≥ про¤ви духовноњ культури,схильна до взаЇмовпливу ≥ взаЇмозбагаченн¤. ќднаков≥ умови житт¤,под≥бн≥ звичањ ≥ традиц≥њ робл¤ть взаЇмний вплив, породжують близьк≥ заформою та зм≥стом казки, афоризми. p> ѕрисл≥в'¤ та приказки - народн≥ педагог≥чн≥ м≥н≥атюри. p> приказки ≥ присл≥в'¤ - одна з найб≥льш активних ≥ широкопоширених пам'¤тник≥в усноњ народноњ поетичноњ творчост≥. ”них народ прот¤гом стол≥ть узагальнював св≥й соц≥ально-≥сторичний досв≥д. якправило, вони мають афористичну форму ≥ повчальний зм≥ст, висловлюютьдуми ≥ спод≥ванн¤ народу, його погл¤ди на ¤вища сусп≥льного житт¤, йогоемп≥рично що склалос¤ у¤вленн¤ про вихованн¤ молодого покол≥нн¤. ¬.≤. Ћен≥н писав: ЂЅувають так≥ крилат≥ слова, ¤к≥ здивовижною влучн≥стю виражають сутн≥сть досить складних ¤вищ ї. —аметакими словами Ї багато народних приказки ≥ присл≥в'¤, в ¤кихсинтезуютьс¤ найпотаЇмн≥ш≥ думки народу про людину, про вихованн¤, проформуванн≥ особистост≥. p> Ќа приказках, присл≥в'¤х, висловах навчалос¤ ≥ виховувалос¤ неодне покол≥нн¤ людей, б≥льше того, де¤к≥ присл≥в'¤ стали дев≥зом в житт≥великих людей. p> Ќарод високо ц≥нуЇ присл≥в'¤ та приказки тому що Ђв полою вод≥немаЇ риби, у присл≥в'њ немаЇ неправди ї. ” розум≥нн≥ народ≥в приказки ≥ присл≥в'¤виступають ¤к джерело розуму, ¤к приклад дл¤ насл≥дуванн¤, ¤к добрийрадник ≥ перший наставник, ¤к повчальне спадщина попередн≥х покол≥нь ≥¤к приклад образного мисленн¤. p> Ќародн≥ афоризми не просто виражають ту чи ≥ншу виховну≥дею, вони створен≥, в≥дшл≥фован≥, мають ¤к би певну виховнузавданн¤, дидактичн≥ ц≥л≥, що диктуютьс¤ педагог≥чноњ ≥нтуњц≥Їю народу,принципом доц≥льност≥. p> ѕерш за все афоризми гранично стисл≥, лакон≥чн≥, маломовним,повчально, легко запам'¤товуютьс¤ ≥ служать молод≥ дев≥зом в житт≥. ¬ельмихарактерн≥, наприклад, присл≥в'¤ про працьовит≥сть ≥ трудове вихованн¤. ЂЅудештрудитьс¤ - сп≥ваЇш ї, - говор¤ть казахи. Ђѕотрудитис¤ - добро отримаЇшї, --рад¤ть киргизи. p> —тисл≥сть, лакон≥чн≥сть присл≥в'њв особливо важлив≥ дл¤ запам'¤товуванн¤моральних норм ≥ правил. ≤ народ подбав про це: Ђ ≥нець терп≥нн¤ --золото ї,Ђ ƒобре слово солодше меду ї. p> оротко ≥ образно виражають афоризми народн≥ думки про вихованн¤,формуванн≥ особистост≥ людини. ѕедагог≥чний ген≥й народу продумано,св≥домо створив не т≥льки однор¤дковий, але ≥ двох р¤дков≥, у р¤д≥випадк≥в багатор¤дков≥, нав≥ть багатоступ≥нчаст≥ афоризми, над≥лен≥поетичними римами. p> Ѕ≥льш≥сть м≥н≥атюр народ складав однор¤дковим: ЂЅез њж≥ не будебес≥ди ї,Ђ ” торг≥вл≥ дружби н≥ ї,Ђ Ѕ≥да голова в≥д вуст ї. p> ” двох р¤дкових афоризмах друга половина зазвичай шл¤хом з≥ставленн¤п≥дсилюЇ головну смислове навантаженн¤ та загальну виховну ≥дею присл≥в'¤. —туп≥нчаст≥ багатор¤дков≥ афоризми шл¤хом повторенн¤ зосереджуЇувагу слухача на головн≥й ≥дењ присл≥в'¤: Ђде багато зеленоњ трави,там бики жирн≥, де багато позов≥в - судд≥ жирн≥, де багато неб≥жчик≥в - муллижирн≥ їабо ≥нша -Ђ якщо одружуютьс¤ двоЇ хороших - буде щаст¤, ¤кщоодружуютьс¤ хороший ≥ поганий - буде б≥да, ¤кщо одружуютьс¤ двоЇ поганих - будев≥йна ї. ” цих присл≥в'¤х народ шл¤хом повторенн¤ ≥ з≥ставленн¤ прагнувзм≥цнити у св≥домост≥ слухач≥в почутт¤ м≥ри, справедлив≥сть, ум≥нн¤ в≥рнооц≥нити людей и.т. д. p> ¬се це св≥дчить про те, що народ своњ педагог≥чн≥рекомендац≥њ склав ≥ висловив керуючись потребами житт¤, реагуючина р≥зноман≥тн≥ про¤ви умов матер≥ального житт¤ сусп≥льства. ÷ю думкудуже добре висловив ѕ. Ћафарг: Ђужитков≥ вислови та присл≥в'¤показують, може, ще ¤сн≥ше, н≥ж окрем≥ слова, т≥ нитки, ¤к≥пов'¤зують мову з ¤вищами навколишнього житт¤. p> “аким чином, в самому композиц≥йному побудов≥ афоризм≥в видно њхнюпедагог≥чна доц≥льн≥сть, розрахована не просто на засвоЇнн≥ ≥стин,але ≥ на те, щоб вони стали не писаними законами житт¤, чинили пр¤мевплив на вихованн¤ ≥ формуванн¤ особистост≥. p> « метою посиленн¤ виховного впливу педагог≥чних м≥н≥атюрнарод також потурбувавс¤ також про те, щоб художньо оформити своЇтвор≥нн¤, використовуючи дл¤ цього р≥зноман≥тн≥ засоби поетичноњобразност≥, словесноњ ритм≥ки, домагаючись у такий спос≥б ¤скравого≥нтонац≥йного - смислового звучанн¤ афоризм≥в. p> јнал≥з народних афоризм≥в показуЇ, що в них знаходить своЇвираз смисловий паралел≥зм а протиставленн¤, коли думка,виражена в одн≥й частин≥ присл≥в'¤, посилюЇтьс¤ шл¤хом протиставленн¤ в≥нший њњ частини. ћають м≥сце приклади зм≥шаного паралел≥зму, коли в загальнихрисах з≥ставл¤ютьс¤ р≥зн≥ предмети, ¤вища ≥ пон¤тт¤. ≈моц≥йн≥стьнародноњ поетичноњ мови посилюЇтьс¤ ≥ навмисно п≥дкреслюЇтьс¤ такожпостановкою риторичних запитань. ѕ≥дкреслюючи дидактичне значенн¤практики, казахи ставл¤ть риторичне запитанн¤: Ђ’≥ба почуте пор≥вн¤ти збаченим? ї. ¬исл≥в кличе до того, щоб людина почуте закр≥плювавбаченим, тобто практикою. p> ѕрисл≥в'¤ та приказки з риторичними питанн¤ми зосереджуютьувагу людини на головн≥й, смисловоњ сторон≥ вислови, спонукають йогозадуматис¤ над поставленим питанн¤м, спробувати в≥дпов≥сти на нього, тимсамим дос¤гаЇтьс¤ б≥льш ефективне емоц≥йний вплив афоризм≥в насв≥дом≥сть ≥ повед≥нку молодоњ людини. “аким шл¤хом народна мудр≥стьефективно виконуЇ свою виховну функц≥ю. p> –иторичн≥ вигуки мають певну дидактичну задачу. « метою емоц≥йного впливу на молоде покол≥нн¤ народрозумно користувавс¤ ≥ багатствами звуковоњ форми, звертав увагу намузичн≥сть ≥ мелод≥йн≥сть афоризм≥в, використовуючи дл¤ цього пор≥вн¤нн¤,антитези, г≥перболи, метафори, ≥рон≥ю, алегор≥ю ≥. т. д. ќсобливо частонарод вдаЇтьс¤ до ≥рон≥њ, оск≥льки вона даЇ можлив≥сть в м'¤к≥й форм≥висм≥¤ти негативн≥ ¤вища, повторно надаючи думка в алегоричн≥й форм≥,коли ком≥чне ≥ см≥шне навмисно подаютьс¤ з серйозним вигл¤дом. p> “онка ≥рон≥¤ ≥ м'¤кий гумор м≥ст¤тьс¤ в афоризмах, в ¤ких народвисм≥юЇ батьк≥в, ¤к≥ не рад≥ють народженню дитини, вбачаючи в цьому т¤гардл¤ себе: ослу принесли добру зв≥стку: Ђ” тебе народивс¤ синок!ї ќселв≥дпов≥в: Ђ«начить корми в мене поменшало, а вантажу додалос¤! ї. P> “аким чином, використовуючи ≥рон≥ю в афоризмах, народ, дотримуючисьпевний педагог≥чний такт, звертаЇ увагу на людськ≥ слабкост≥,вади, недол≥ки, пробуджуЇ бажанн¤ ≥ прагненн¤ усунути ц≥недол≥ки. p> ¬иховний потенц≥ал афоризм≥в народ прагнув п≥двищити шл¤хомзастосуванн¤ г≥пербол, навмисно зб≥льшуючи ≥ п≥дкреслюючи особливе значенн¤тих чи ≥нших життЇвих ситуац≥й: Ђяким у дев'¤ть рок≥в, такий ≥ в дев'¤ностої ћетафора ¤к форма алегоричн≥й образност≥, заснованоњ напод≥бн≥сть двох ¤вищ, також зустр≥чаЇтьс¤ в структур≥ народноњ мудрост≥: ѕедагог≥чний анал≥з показуЇ, що з метою посиленн¤емоц≥йного виховного впливу афоризм≥в на людину народпрагнув поетичну мову зробити мелод≥йноњ, музичного, використовуючи дл¤цього ритм≥чн≥ звуков≥ форми, повтори, тавтолог≥њ, уособленн¤ ≥.т.д. p> ¬се це разом уз¤те, дозвол¤Ї говорити про присл≥в'¤х ≥ приказках¤к народних педагог≥чних м≥н≥атюрах, в ¤ких певною м≥рою знайшлосвоЇ вираженн¤ народне у¤вленн¤ про дидактичних принципах вихованн¤≥ навчанн¤ людини. Ћакон≥чн≥сть та стислост≥ афоризм≥в створюють умову дл¤зд≥йсненн¤ принципу доступност≥, велика к≥льк≥сть елемент≥в ритм≥ки ≥ поетичноњмови надаЇ афоризмам образн≥сть, тим самим складаЇ основу наочност≥;композиц≥йну будову афоризм≥в, застосуванн¤ повтор≥в, риторичнихзапитань ≥ вигук≥в спри¤ють реал≥зац≥њ принципу м≥цност≥,систематичност≥ ≥ посл≥довност≥. p> ≤ нарешт≥, вс≥ афоризми, що в≥дображають умови матер≥ального житт¤сусп≥льства, таЇмн≥ почутт¤, думки, спод≥ванн¤ народу, створюють умови дл¤забезпеченн¤ зв'¤зку вихованн¤ з житт¤м. p> √оловне в народн≥й педагог≥ц≥ - це процес вихованн¤ ≥ навчанн¤молодого покол≥нн¤. ¬еликий науково - педагог≥чний ≥нтерес представл¤ютьпитанн¤ про те, ¤к народ розум≥Ї сутн≥сть вихованн¤, ¤кими прийомами ≥методами користуЇтьс¤ в процес≥ вихованн¤, ¤ке у¤вленн¤ народу протрудовому, моральному, розумовому, ф≥зичному та естетичному вихованн≥. p> Ќарод завжди правильно у¤вл¤в соб≥ сутн≥сть вихованн¤п≥дростаючого покол≥нн¤, його труднощ≥, радост≥ ≥ благородство к≥нцевоњмети. ” народ≥ кажуть: Ђ¬ихованн¤ - безц≥нне багатствої. P> ¬ажка справа - виховати людину, воно вимагаЇ дбайливого ≥уважного ставленн¤, певних знань ≥ вм≥нь. ” народ≥ ≥снуЇбагато вислов≥в, що стосуютьс¤ цих труднощ≥в, але вс≥ њх можна виразити однимвисновком: Ђ’то не загартуЇ свого серц¤, той не виховаЇ дитиниї. p> ” народ≥ з найдавн≥ших час≥в було в≥домо, що вихованн¤ виникаЇразом з по¤вою людини. ¬ихованн¤ - в≥чна категор≥¤, вона ≥снуЇ≥ розвиваЇтьс¤ разом з розвитком людського сусп≥льства. якщо час дл¤початку вихованн¤ упущено чи вихованн¤ велос¤ неправильно, доводитьс¤перевиховувати, а це завданн¤ б≥льш важка. Ќедарма в народ≥ кажуть: —амовихованн¤ в народному у¤вленн≥ маЇ велике значенн¤ вжитт¤ людини. Ќародний афоризм пр¤мо нац≥люЇ юнак≥в та д≥вчат: ѕедагоги, чињ ≥мена в≥дом≥ всьому св≥ту, вказували на величезну рольвихованн¤ в ранньому дитинств≥. .ƒ. ”шинський писав, що Ђ’арактер людининайб≥льше формуЇтьс¤ в перш≥ роки його житт¤, ≥ те, що л¤гаЇ вхарактер в ц≥ роки, - л¤гаЇ м≥цно, стаЇ другою натурою людини. –езультати вихованн¤ в ранньому дитинств≥ дають про себе знати внаступн≥ роки, а зв≥дси пророкуванн¤: Ђ«вички трир≥чногозбер≥гаютьс¤ до в≥с≥мдес¤ти рок≥в ї. ≥. ≥н p> життЇвий досв≥д вихованн¤ д≥тей у с≥м'њ, природно не обходитьс¤без помилок з педагог≥чноњ точки зору. “ут часто необачн≥вчинки та педагог≥чн≥ помилки батьк≥в мають сп≥льне кор≥нн¤. ƒужец≥кав≥ щодо цього навод¤тьс¤ в навчально-методичних розробкахприклади про характер педагог≥чних помилок батьк≥в. ѕри опитуванн≥ батьк≥в ƒо цих помилок сл≥д додати ще й та обставина, що п≥дбагатьох с≥м'¤х немаЇ розпод≥лу обов'¤зк≥в з вихованн¤ д≥тей. ¬ одномудосл≥дженн¤ на питанн¤: ЂЌа кому лежить основна турбота з вихованн¤ д≥тей уваш≥й с≥м'њ? ї- група батьк≥в в≥дпов≥ла: на матер≥ - 50%, на батька -7%, наматер≥ ≥ батька р≥вною м≥рою - 42%, на ≥нших член≥в с≥м'њ -1% p> ќтже, в половин≥ з числа опитаних родин основнунавантаженн¤ з вихованн¤ д≥тей несуть матер≥, що викликаЇ багато нар≥кань ус≥м'њ ≥, природно, знижуЇ загальний виховний потенц≥ал с≥мей. ÷≥питанн¤ повинн≥ привернути увагу вс≥Їњ батьк≥вськоњ громадськост≥. p> –озгл¤немо тепер методи вихованн¤ народноњ педагог≥ки. ¬≥ковийдосв≥д дозволив народу виробити певн≥ дидактичн≥ прийоми ≥ правилавихованн¤ д≥тей. p> ” життЇв≥й практиц≥ ≥снують також методи виховноговпливу на д≥тей, ¤к роз'¤сненн¤, привчанн¤, заохоченн¤, схваленн¤,переконанн¤, особистий приклад, показ вправи, нат¤к, док≥р, осуд,покаранн¤ ≥. т. д. p> –оз'¤сненн¤ ≥ переконанн¤ застосовувалис¤ з метою формуванн¤ у д≥тейпозитивного ставленн¤ до прац≥, г≥дноњ повед≥нки в с≥м'њ та сусп≥льств≥. повчанн¤ - найб≥льш поширений прийом у с≥мейн≥й педагог≥ц≥. ”пам'¤тках староњ педагог≥ки зустр≥чаЇтьс¤ кодекс повчань старшого - молодшому, вчител¤ - учн¤, народного мудрец¤ - молод≥,батька - синов≥. p> ’арактерно, що народн≥ виховател≥ подбали, щоб у своњафоризми включити р≥зн≥ педагог≥чн≥ категор≥њ: осторогупопередженн¤, док≥р, нав≥ть певн≥ педагог≥чн≥ умови, задотриманн≥ ¤ких можна розраховувати на усп≥х у будь-¤к≥й справ≥. ÷≥ умовизвичайно детерм≥нуютьс¤ словом Ђ¤кщої. азахи вважають Ђякщо повернувс¤ зподорож≥ шестир≥чний, його повинен в≥дв≥дати ш≥стдес¤тир≥чний ї. ѕоширеним методом народноњ педагог≥ки Ї привчанн¤. ѕереконанн¤ ¤к метод вихованн¤ м≥стить в соб≥ роз'¤сненн¤ «аохоченн¤ ≥ схваленн¤ ¤к метод вихованн¤ широко застосовувалис¤ впрактиц≥ с≥мейного вихованн¤. ƒитина завжди в≥дчував потребу воц≥нц≥ своЇњ повед≥нки, ≥гор, прац≥. ”сна похвала ≥ схваленн¤ батьк≥в « огл¤ду на виховну силу ≥ ефективн≥сть?? ость нат¤ку, народ створивсвоњ повчальн≥ казки. як в≥рно зауважуЇ √.ћ. ¬олков, Ђпедагог≥чнац≥нн≥сть нат¤ку в тому, що про недол≥ки повед≥нки того чи ≥ншого хлопчикавони дозвол¤ють говорити в нешк≥длив≥й тон≥ ї. ћожна см≥ливо сказати, що внат¤ку виразивс¤ педагог≥чний такт народу, його ≥нтуњц≥¤. p> ќсобистий приклад (особливо батьк≥в) - це найб≥льш радикальний, самийд≥Ївий метод народного вихованн¤. ≈тичний вигл¤д батьк≥в, њхпрац¤, громадська д≥¤льн≥сть, взаЇмини в с≥м'њ, ставленн¤ донавколишн≥х людей, ставленн¤ до речей, мистецтва - все це Ї прикладомдл¤ д≥тей ≥ впливаЇ на формуванн¤ њхньоњ особистост≥. Ќароднамудр≥сть говорить про те, що у вихованн≥ сл≥д використовуватипозитивний приклад: Ђякщо в тебе дорослий син - веди дружбу з≥ скромнимлюдиною, ¤кщо у тебе доросла дочка - веди дружбу з майстринею ї p> —амою поетичною формою виховного впливу на д≥тей булобатьк≥вське благославлен≥е. ЂЌехай буде благословенний тв≥й д≥м, живи довес≥лл¤ своњх д≥тей ї, - скаже народ людин≥, що створюЇ молоду с≥м'ю. ќтже, народн≥ афоризми розгл¤дають вихованн¤ ¤к Ђбезц≥ннийбагатство їлюдини. Ќарод маЇ певне у¤вленн¤ про ц≥л≥,завданн¤, прийоми, методи ≥ навичках вихованн¤ д≥тей з урахуванн¤м њх в≥кових≥ психолог≥чних особливостей. ќсобливе значенн¤ надаЇтьс¤ вихованню вранньому дитинств≥; наголошуЇтьс¤ важлив≥сть ≥гровоњ д≥¤льност≥ д≥тей. p> Ќарод емп≥ричним шл¤хом визначав причини дит¤чоњ л≥н≥ ≥ каприз≥в,з розум≥нн¤м ставивс¤ до труднощ≥в вихованн¤ в перех≥дному в≥ц≥,особливу увагу надавав вихованню д≥вчинки - п≥дл≥тка. ≈мп≥ричновизначивши, практично перев≥ривши, народ широко застосовував в умовах с≥мейноговихованн¤ найр≥зноман≥тн≥ш≥ прийоми ≥ методи вихованн¤: привчанн¤,показ, заохоченн¤, осуд, особистий приклад, благославлен≥е й ≥нш≥, несуперечать, а ¤к≥ зб≥гаютьс¤ з принципами науковоњ педагог≥ки. p> “рудове вихованн¤ - серцевина народноњ педагог≥ки. p> ¬ажко переоц≥нити значенн¤ трудового вихованн¤ в загальн≥й систем≥народноњ педагог≥ки, воно д≥йсно Ї њњ серцевиною. «найдавн≥ших час≥в трудове вихованн¤ д≥тей та молод≥ було найважлив≥шимобов'¤зком батьк≥в, а пот≥м ≥ навчальних заклад≥в та ≥нших громадських≥нститут≥в. p> ѕрац¤ в умовах —ередньоњ јз≥њ ≥ азахстану був пов'¤заний насамперед зтваринництвом, сад≥вництвом, шовк≥вництвом, народними промислами. |
статьи подобной тематики ѕерейти к содержанию |