Тематичне планування
№ з/п |
Розділи, теми |
Кількість годин |
||
теоретичні заняття |
практичні заняття |
Всього |
||
1. |
Вступ.
Народознавство як наука |
2 |
- |
2 |
2. |
Встановлення української етнографії |
8 |
4 |
12 |
3. |
Матеріальна культура
українців |
7 |
7 |
14 |
4. |
Духовна культура
українського народу.
Громадський побут і
звичаєвість |
10 |
6 |
16 |
5. |
Духовна культура
українського народу.
Сімейна та календарна
обрядовість |
6 |
6 |
12 |
6. |
Традиційна і
сучасна культура
українського народу.
Українознавчі дослідження |
8 |
4 |
12 |
№ з/п |
№ з /п |
Назва теми |
Кількість годин |
|
|
І. Вступ. Народознавство як
наука. (2 година) |
|
1 |
1 |
Визначення народознавства як
науки та історія
її формування |
2 |
|
|
ІІ. Встановлення української етнографії. (6 годин) |
|
2 |
1 |
Історичний процес
формування української народності. Гіпотези походження
слов’янського етносу. |
2 |
3 |
2 |
Народ, нація, етнос, етнонація, етнічна група. Трипільська культура. Праслов’янська культура. Практична робота. Робота з
першоджерелами. |
2 |
4 |
3 |
Походження етнонімів «Русь» - «Україна». Значення Київської
держави для українського націогенезу. Практична робота.
Складання тлумачного словника
архаїзмів та історизмів. |
2 |
5 |
4 |
Вивчення проблеми антропологічного складу
українського народу.
Особливості заселення історико-етнографічних районів
України. Практична робота. Складання картотеки історично-довідкового матеріалу. |
2 |
6 |
5 |
Етапи опису
України як окремої країни і
українців як окремого народу. Практична робота. Складання термінологічного словника. |
2 |
7 |
6 |
Підсумкове заняття. Практична робота. Створення та
захист презентаційних проектів. Контрольне оцінювання. |
2 |
|
|
ІІІ. Матеріальна культура
українців. Господарство. (7 годин) |
|
8 |
1 |
Основні галузі
господарства і заняття
населення. Землеробство.
Скотарство. Практична робота. Складання тлумачних
словників, архаїзмів і історизмів. |
2 |
9 |
2 |
Допоміжні види
господарської діяльності.
Рибальство. Мисливство. Бджільництво. Промисли і
ремесла. Практична робот. Робота з
першоджерелами. |
2 |
10 |
3 |
Транспорт.
Засоби пересування. Сухопутні та
водні артерії. Практична
робота . Створення власних
повідомлень на дану
тематику. |
2 |
11 |
4 |
Оселення та
житло. Особливості
української хати та
господарського подвір’я. Практична
робота. Виготовлення альбомів
гербів із описом населених
пунктів. |
2 |
12 |
5 |
Народний одяг. Варіативність національного одягу. Давньослов’янське походження основних елементів
народного одягу. Практична
робота. Складання
тематичних словників «Національний одяг».( Іван Котляревський «Енеїда»). |
2 |
13 |
6 |
Їжа і
харчування. Харчові заборони.
Обрядова їжа. Повсякденні страви. Режим харчування. Практична робота.
Складання тематичних словників «Національна їжа».( Іван Котляревський «Енеїда») |
2 |
14 |
7 |
Підсумкове заняття. Практична робота.
Створення презентаційних проектів (кооперативне навчання). Контрольне оцінювання. |
2 |
|
|
ІV. Духовна культура
українського народу.
Громадський побут і звичаєвість (8 годин) |
|
15 |
1 |
Історична взаємодія
християнських і дохристиянських вірувань в
українській духовності.
Система народних знань
про природу і
людину. Практична робота. Презентація дослідницької роботи.. |
2 |
16 |
2 |
Етнопсихологія.
Гелінізм та вітогероїка. Ментальність українського народу. Основні риси
українського характеру. Практична
робота. Диспут «Українська ментальність, національний характер, народна мораль і
етика». |
2 |
17 |
3 |
Космогонічні і
астрономічні міфи українців. Українська демонологія. Практична робота. Виготовлення альбому. Добрати літературні твори,
в яких згадуються
народні обряди, звичаї,
прикмети. |
2 |
18 |
4 |
Народні знання
про медицину. Практична
робота. Добрати
літературні твори, в
яких є згадка
про народну медицину |
2 |
19 |
5 |
Традиційні громадські
спільності. Церковні братства.
Практична робота.
Повідомлення на дану
тематику. |
2 |
20 |
6 |
Роль феномену
козацтва у формуванні
головних національних особливостей українського народу. Українська козацька
педагогіка. Практична робота. Створення анотацій
на збірку фольклорних
матеріалів |
2 |
21 |
7 |
Роль сім’ї у передачі
традицій. Сімейний побут. Практична
робота. Складання
родовідного дерева. |
2 |
22 |
8 |
Підсумкове заняття. Практична робота.
Презентаційний проект. Контрольне оцінювання. |
|
|
|
V. Духовна культура українського народу.
Сімейна та календарна
обрядовість. (6 годин) |
|
23 |
1 |
Роль жінки
в українській народній
культурі. Українська
народна вишивка. Рушник. Практична робота.
Доповіді на дану
тематику. |
2 |
24 |
2 |
Сімейна обрядовість. Спонукальні та
запобіжні обряди. Родильна, весільна, поховальна обрядовість. Практична робота.
Пошукова діяльність. Запис фольклорного матеріалу. |
2 |
25 |
3 |
Календарна обрядовість. Різдвяна обрядовість. купальна обрядовість. Вінок. Великодня
обрядовість. Писанка. Практична робота. Створення альбому «Святки» |
2 |
26 |
4 |
Фольклористика.
Види та жанри
фольклору. Теоретики-дослідники,
збирачі практики (В.Петров,
М.Мицик. О. Потебня). Практична робота. Захист науково-дослідницької роботи |
2 |
27 |
5 |
Фольклор і
символ. Фольклор і
література. На крилах
народних пісень. Практична робота. Створення анотації на
збірку фольклорних матеріалів. |
2 |
28 |
6 |
Підсумкове заняття. Практична робота. Захист презентаційних проектів. Контрольне оцінювання. |
2 |
|
|
VІ. Традиційна і сучасна культура
українського народу. Українознавчі дослідження (6 годин) |
|
29 |
1 |
Культура традиційна
і сучасна. Архітектура, живопис, прикладне мистецтво, музика, театральне мистецтво, книгодрукування. Практична
робота. Повідомлення на
тематику «Українська тематика
російської та зарубіжної
класичної музики»,
«Архітектура України», «Витоки балетного
та театрального мистецтва» (за вибором). |
2 |
30 |
2 |
Наукові знання. Національна культура
і освіта. Практична робота. Диспут «Джерела
наукових знань» |
2 |
31 |
3 |
Культура українців
за межами України. Українська Діаспора. Практична робота. Скласти анотацію
до картин українських художників. |
2 |
32 |
4 |
Етнографічні особливості народів
України. Етнічні стереотипи. Практична
робота. Індивідуальні доповіді.
Виписати та схарактеризувати пісні
з п’єси І.Котляревського
«Наталка Полтавка». |
2 |
33 |
5 |
Етнічна консолідація українського народу. Стан українознавчих досліджень. Практична робота. Скласти картотеку
історично-довідкового
матеріалу. |
2 |
34 |
6 |
Підсумкове заняття.
Систематизація та
узагальнення знань. Практична робота. Контрольне оцінювання. Різнорівневе тестування. |
2 |